ATO

Medzinárodné telekomunikačné fórum ATO 2007 | 20.november 2007, Primaciálny palác - Zrkadlová sieň, Bratislava | Motto: Nové technológie, nové služby, nové trendy, nové príležitosti

Operátori sa nevedia dohodnúť ani na prenose čísla

SME | 10.06.2004

Orange a Eurotel tlačí čas, Slovak Telecom môže počkať na uzavretie prepojovacích dohôd, ktoré sa nedarí uzavrieť už poldruha roka.

Od mája si zákazníci telekomunikačných operátorov môžu pri zmene poskytovateľa služieb ponechať pôvodné telefónne číslo. Aspoň by to tak podľa platnej právnej úpravy malo byť. Na informačných linkách Orangeu, Eurotelu či Slovak Telecomu (ST) sa však používateľ dozvie, že ani jeden z veľkých hráčov takúto službu v súčasnosti neposkytujú. Svoje číslo si teda k inému operátorovi nezoberie.

"Oficiálne platí, že poskytovať prenositeľnosť čísla medzi operátormi má podnik umožniť k termínu nadobudnutia platnosti zmluvy o pristúpení Slovenska k Európskej únii," povedal hovorca Slovak Telecom Radoslav Bielka. Podľa zákona o elektronických komunikáciách teda mali všetci fixní i mobilní operátori zabezpečiť prenositeľnosť telefónneho čísla k 1. máju 2004.

Jedným z dôvodov, prečo prenositeľnosť ani poldruha mesiaca po stanovenom termíne nefunguje, je, že legislatívna norma, ktorá platí od januára, ráta so zavedením prenositeľnosti čísla o sedem mesiacov skôr, ako pôvodný zákon o telekomunikáciách.

Sprístupnenie služby mešká aj preto, že operátori sa nevedia dohodnúť, ako bude celý proces výmeny čísel vyzerať. Hovorca telekomu Radoslav Bielka priznáva, že operátori ešte musia doriešiť otázky výmeny dát a vzájomnej spolupráce. Pri prenositeľnosti totiž musia obe strany, teda operátor, ktorého sieť číslo opúšťa, ako aj prijímajúci konkurent, spolupracovať. "Bez dohody o riešení vzájomných interakcií medzi operátormi nie je možné túto službu poskytovať. Zatiaľ k tomu nedošlo, a teda by sme ju v súčasnosti poskytovať nemohli," hovorí Bielka. "Bez dohody to nepôjde," dodal.

Metodiku by však mal stanoviť Telekomunikačný úrad SR. Operátori sa inak podľa predsedu Asociácie telekomunikačných operátorov (ATO) Vladimíra Ondroviča dohodnú len ťažko. Regulátor predpis pripravil, no nevydal ho. "Úrad otáľanie vysvetľuje tým, že pripravená metodika nie je v súlade s Ústavou SR," povedal Ondrovič. Bielka je však presvedčený, že predpis dohody medzi operátormi nenahradí. V ČR sa situácia pohla dopredu až potom, čo Český telekomunikačný úrad vydal rozhodnutie, v ktorom stanovil, ako bude prenositeľnosť čísel fungovať.

Najbližšie dohode sú podľa Ondroviča mobilní operátori, ktorých tlačí čas. V pevných sieťach bude prenositeľnosť aktuálna až po uzavretí dohody o prepojení sietí. Konkurenti sa však s Telecomom nevedia už poldruha roka dohodnúť na jej znení. Orange a Eurotel už prepojení sú, no na otázky SME, ako ďaleko v procese dospeli a kedy predpokladajú, že službu začnú poskytovať, neodpovedali.

DANIEL CVEČEK

Problémové preloženie linky

V súčasnosti si zákazníci fixného operátora môžu ponechať svoje telefónne číslo aj po zmene bydliska. Musia sa však sťahovať v rámci primárnej oblasti, teda nesmie sa zmeniť ich lokálna predvoľba. Za preloženie linky však zaplatia 1189 korún. Český Telecom za rovnakú službu pýta viac, 1666 českých korún (bez DPH).

Neplatí to však vo všetkých prípadoch. O preloženie čísel napríklad požiadal jeden z alternatívnych telekomunikačných operátorov, pretože sa sťahuje na druhý koniec Bratislavy.

Slovak Telecom ale žiadosti nevyhovel, pričom jej odmietnutie nijako písomne nezdôvodnil. Firma sa potom dozvedela, že fixný operátor číslo nemôže preniesť z technických dôvodov. Mestská časť, do ktorej sa konkurent sťahuje je totiž pripojená na inú telefónnu ústredňu.

ST však navrhol alternatívu, podľa ktorej si firma mala za asi tisíc korún mesačne prenajať telekomunikačný okruh, ktorý by ju spájal s ústredňou, na ktorú je pripojená v súčasnosti.

(dc)

Späť | Domov