ATO

Medzinárodné telekomunikačné fórum ATO 2007 | 20.november 2007, Primaciálny palác - Zrkadlová sieň, Bratislava | Motto: Nové technológie, nové služby, nové trendy, nové príležitosti

Prichádza tretí operátor

Týždeň | 07.08.2006

Po ôsmich rokoch sa Slovensko dočkalo tretieho mobilného operátora. Do konca roka by užívatelia mobilných telefónov mali mať k dispozícii novú alternatívu - sieť španielskej spoločnosti Telefónica.

Víťazom tendra sa minulý týždeň stala spoločnosť Telefónica 02 Slovakia. Výberovú komisiu musela presvedčiť najmä o tom, že posilní konkurenčné prostredie, pretože práve toto kritérium malo až 50-percentnú váhu pri posudzovaní uchádzačov o licenciu. Ďalšími v poradí sú Mobilkom Austria a konzorcium B Four (investičná skupina Penta a česká firma Radiokomunikace).

Kto a kam prichádza?

Telefónica, španielska telekomunikačná skupina, nie je v tomto regióne neznáma. Pred rokom sprivatizovala 51,1-percentný podiel v Českom Telecome za 82,6 miliardy českých korún. Tým sa stala aj majiteľom českého mobilného operátora Eurotel a koncom júna mala len v Česku 4,8 milióna zákazníkov mobilných služieb. Príchod na slovenský trh je preto prirodzenou expanziou. Od tretieho operátora sa očakáva, že na trh prinesie viac konkurencie. Predpokladá sa skvalitňovanie služieb a zníženie cien všetkých operátorov, pretože konkurencia bude ostrejšia. Predseda Asociácie telekomunikačných operátorov Vladimír Ondrovič tvrdí, že tretieho operátora „sme potrebovali“. Z prostredia doterajších dvoch operátorov sa, pravdaže iba neoficiálne, ozýva skôr skepsa ako nadšenie. Motívom je zrejme fakt, že sa bude deliť malý a pomerne plný trh. Obaja doterajší operátori spolu majú viac ako 4 a pol milióna zákazníkov a rozšírenosť mobilných telefónov vyjadrená v percentách predstavuje 84,1 percenta. Inými slovami: len asi 16 percent Slovákov nemá vo vrecku telefón. Tretí operátor teda bude siahať po zákazníkoch prvých dvoch.

Vyhralo Slovensko

Telefónica po oznámení o víťazstve v súťaži reagovala stručne. „V súčasnosti dolaďuje svoje plány úspešného vstupu na slovenský trh, ktoré zahŕňajú inovatívny marketing, značku a technológie. Cieľom je prispieť k rozvoju konkurenčného prostredia slovenského telekomunikačného trhu, poskytnúť výhody svojim zákazníkom a taktiež zvýšiť hodnotu akcionárom skupiny Telefónica,“ píše sa vo vyhlásení spoločnosti. Jej generálny riaditeľ Jaime Smith očakáva, že firma bude môcť slovenským zákazníkom ponúknuť hmatateľné výhody, plynúce z integrácie aktivít v rámci Slovenskej a Českej republiky.

Predseda výberovej komisie Miroslav Kukučka sa z podkladov zrejme dozvedel viac, lebo pre agentúru povedal: „Rozhodli sme tak, že verejnosť bude spokojná, vyhralo Slovensko.“ Osoh z konkurencie by sa vraj mal prejaviť najmä v cenách roamingu. Asociácia telekomunikačných operátorov naznačila, že nový operátor by mal podporovať aktivity a rozhodnutia orgánov Európskej únie, ako je znižovanie roamingových poplatkov či voľná prenositeľnosť čísla. „Súčasní operátori sa celosvetovo bránia proti pripravovaným regulačným zásahom a tvrdia, že ak budú nútení znižovať ceny svojich roamingových poplatkov, povedie to k zvýšeniu taríf za domáce hovory,“ myslí si Vladimír Ondrovič. Podľa neho „rozhodujúcim faktorom pre úspech nového operátora bude marketing, teda správne odhadnutie očakávaní a potrieb zákazníkov a vybudovanie vhodných distribučných kanálov ako aj rýchlosť vybudovania siete, a teda pokrytia územia signálom.“

V prvej trojke

Víťaz súťaže o tretieho operátora má povesť svetovej špičky, rovnako ako aj dvaja doterajší. Ani Telefónica nebola vždy na výslní. Do roku 1997 fungovala celkom pohodlne ako španielsky štátny monopol. Po otvorení telekomunikačného trhu Európskej únie a po tom, ako vláda predala pätinu akcií, ocitla sa Telefónica Espaňa v úlohe regionálneho operátora. O osem rokov neskôr sa chválila dominanciou na Pyrenejskom polostrove i v Južnej Amerike. Podľa trhovej kapitalizácie (súčet trhových cien všetkých akcií spoločnosti) patrí dnes Telefónica do prvej trojky na svetovom trhu telekomunikačných služieb. Vstupom na český a slovenský trh sa začala napĺňať "stredoeurópska stratégia", ktorú spoločnosť ohlásila len nedávno. Španielsky trh už neposkytuje možnosti rastu, latinskoamerický je zasa veľmi nestabilný. Telefónica v roku 2002 pykala za zrútenie argentínskeho finančného systému a trvalo niekoľko rokov, kým krízu zažehnala a vrátila sa späť do čiernych čísiel.

Ročné tržby spoločnosti sa pohybujú okolo 30 miliárd eur, zisk je necelých desať percent z tejto sumy. Takmer polovicu tržieb generuje divízia Telefónica Móviles, ktorá tri pätiny príjmov tvorí v Španielsku. Kľúčovú úlohu vo vedení firmy pripisujú výkonnému riaditeľovi Juanovi Villalongovi. Práve on inšpiroval aj inváziu spoločnosti za hranice, a dokonca za oceán. Dominanciu získala firma v Brazílii, Argentíne, Peru a Chile.

Villangova hviezda zapadla v roku 1999. Spolužiakovi José María Aznarovi, v tom čase španielskemu premiérovi, sa nepáčili niektoré Villangove rozhodnutia. Súkromne mu vyčítal, že odišiel od manželky, profesionálne nesúhlasil s tým, ako si šéfmanažér pridelil opcie na nákup akcií firmy. Veľkí akcionári sa do riaditeľa pustili pre plán na prevzatie zadlženej holandskej spoločnosti KPN. Pád oddialil, keď dokončil akvizíciu internetovej spoločnosti Lycos a vytvoril perspektívnu firmu Terra Lycos. Definitívny koniec znamenalo až odhalenie, že Villalonga zneužíval na burze dôverné informácie. Na jeho miesto nastúpil Altadis César Alierta, muž s dobrými politickými kontaktmi. V politike pôsobili jeho otec i brat. Alierta sa sústredil na konsolidáciu spoločnosti a podpísal sa aj pod súčasnú európsku inváziu.

Na štvrtý pokus

Výber tretieho operátora je úspechom aj preto, že všetky doterajšie pokusy sa skončili nezdarom. V roku 1998 zrušil tender minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Jasovský, pretože Telenor GSM a TatryTel nesplnili podmienky. O rok neskôr sa do súťaže neprihlásil nik, navyše nezvládnutá organizácia tendra stála kreslo ministra Gabriela Palacku. V roku 2002 spoločnosť Profinet ako jediná akceptovala podmienky, ale 1,5 miliardy korún za frekvencie GSM aj UMTS napokon nezaplatila.

Operátori, aspoň na začiatku, musia spolupracovať. Telefónica si bude prenajímať vysielače, kým nepostaví vlastnú sieť. Orange aj T-Mobile potvrdili, že sú pripravení rokovať. Hovoriť by sa malo "o podmienkach národného roamingu na komerčnom princípe. V rokovaniach budeme vychádzať z najlepšie praxou overených skúseností európskych operátorov pri poskytovaní služby národného roamingu," povedal napríklad generálny riaditeľ spoločnosti Orange Slovensko Pavol Lančarič.

Začne sa nový súboj o zákazníkov a z príchodu tretieho operátora - aký bude jeho názov, zatiaľ spoločnosť neprezradila - budú profitovať všetci. A to aj vtedy, keď zostanú verní doterajšiemu, pretože aj ten sa o nich bude musieť uchádzať ešte viac než doposiaľ.

KTO JE TELEFÓNICA

Sídlo: Madrid

Vznik: 1924

Výsledky hospodárenia: tržby 37,882 miliardy eur, čistý zisk 4,446 miliardy eur (2005)

Počet zamestnancov: viac ako 207 000

Počet zákazníkov: 180,9 milióna

Vlastníci: Najväčšími vlastníkmi sú banky J. P. Morgan a Banco Bilbao Vizcaya Argentaria.

Telefónica poskytuje služby spolu v 19 krajinách, je poskytovateľom pevných telefónnych liniek, širokopásmových služieb, mobilnej komunikácie. Firma vlastní aj väčšinový podiel v internetovej spoločnosti Terra Lycos, ktorá poskytuje internetové pripojenie i obsah. V bývalom Českom Telecome (dnes Telefónica 02 Czech Republic) vlastní španielska Telefónica približne 70-percentný podiel.

zdroj: ČTK, Triasonline.

Spä | Domov